Det är inte länge sedan Land Rover Defender lanserades som personbil och nu kommer vi snart att se en fabriksbyggd skåpbilsversion på vägarna. Bilen heter Defender Hard Top och det är ett namn som går tillbaka till 1950-talet.
Intresset för nya Land Rover Defender har varit extremt stort sedan bilen presenterades för världspressen på Frankfurt Motorshow hösten 2019. Och efter att bilen gick att beställa tidigare i våras har beställningarna strömmat in.
Men Land Rover Defender är mycket mer än en personbil – det är också en arbetshäst, som nu lanseras i en efterlängtad fabriksbyggd skåpbilsversion i två versioner – en kort 90-modell och en längre 110-modell.
Namnet Hard Top går tillbaka till 1950-talet då en Land Rover med avtagbart tak lanserades. Det gjorde bilen säkrare och gav samtidigt skydd mot väder och vind. Den nya Defender Hard Top är en fortsättning på denna historik men nu med fast tak.
Den nya Defender Hard Top utvecklades av Land Rover Special Vehicle Operation för att göra den användarvänlig, praktisk och tålig.
Michael van der Sande, VD, Land Rover Special Vehicle Operations berättar:
”Vi har maximerat funktionalitet och användarvänlighet i den nya Defendern och den har de tåligaste materialen och de smartaste lastningslösningarna”
90- och 110-versionerna kan både fås med vanlig fjädring och med luftfjädring. Båda lösningarna ger fantastiska terrängegenskaper med en markfrigång på 291 mm.
Med en släpvagnsvikt på 3,5 ton och med imponerande lastkapacitet kommer nya Defender Hard Top bli den ultimata fyrhjulsdrivna skåpbilen. Det finns naturligtvis inga baksäten. Å andra sidan är det möjligt att få ett tredje extrasäte fram. På så sätt kan bilen plötsligt rymma tre personer.
Eftersom det är en arbetsbil, där det kan vara fullt i lastutrymmet, finns det många smarta system som lanserades i personbilsversionen och som verkligen kommer till sin rätt här. Till exempel det intelligenta backspegelsystemet ClearSight Rear View. Backspegeln använder en kamera som sitter i antennen på taket och den sänder live till skärmen där du kan följa vad som händer bakom bilen.
Den nya Defender Hard Top, med en släpvagnsvikt på 3,5 ton, kommer att vara perfekt för att bogsera släpvagnar och med system som Advanced Tow Assist-systemet blir det enkelt att backa i svåra situationer – den nya Defendern är som gjord för byggplatsen och tuffa jobb. Och om regnet öser ner krävs mer än 900 mm innan det orsakar problem för Defendern.
”Med Defender Hard Top får Land Rover ytterligare en intressant modell. Redan nu kan vi bygga om en vanlig Defender till skåpbil. Med den fabriksbyggda skåpbilen får vi en bil som är byggd av de bästa för de tuffaste och mest utmanande uppdragen”, säger Press- och PR-chefen Søren Hyltoft på Jaguar Land Rover i Sverige.
Godkännande av cookies
För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt
IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte
godkänner
eller vill ha mer information kan du
läsa mer här.